Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

גירושים ואלימות במשפחה

גירושים ואלימות במשפחה
קרדיט freepik

בישראל יש לא מעט זוגות שמתגרשים. על־פי הסטטיסטיקה יותר משלושים ושלושה אחוזים מהזוגות מתגרשים מדי שנה בשנה והתופעה הזו רק תלך ותגבר בשנים הקרובות. יש לכך לא מעט הסברים: התפוררות התא המשפחתי בארץ ובעולם ובעיקר חוסר המוטיבציה של זוגות רבים לנסות לפתור את הבעיות ביניהם. רוב מקרי הגירושים נגמרים יחסית בטוב וללא פתיחת תיקים בבית המשפט לענייני משפחה. אולם למרבה הצער יש מקרים שבהם מגיעים לפתיחת הליכים מרובים בבית המשפט, וכמובן יש המקרים שהגירושים מובלים לתלונות במשטרה – בין שמדובר בתלונות אמת ובין שמדובר בתלונות שווא.

גירושים ואלימות במשפחה
קרדיט freepik

תלונות שווא כשמן כן הן, תלונות שמגישות נשים בעיקר כנגד בני זוגן ובסופו של דבר מתברר כי הן פרי דמיונן. תלונות כאלו יכולות להיות על אלימות כלפי הילדים או על כל סיבה שבעקבותיה מוציא בית המשפט לאב צו הרחקה מהבית. במקרה הזה האב חסר אונים מכיוון שיהיה לו קשה מאוד להוכיח שמדובר בתלונת שווא, ולא זו בלבד אלא שעקרונית האישה המתלוננת לא תעמוד לדין מכיוון שזו הנחייה של הפרקליטות שנועדה לעודד נשים להתלונן בלי פחד.

עורך דין משפחה העוסק בתלונות שווא יוכל לייעץ לנאשם איך להקטין את הסיכוי לפגיעתו מתלונה כזו וכיצד לגרום למתלוננת להודות שבדתה את הסיפור מלבה. עצה כזו יכולה להתקיים באמצעות איסוף כל ראייה אשר יכולה להעיד כי התלונה הוגשה רק כדי לקבל יתרון בתהליך הגירושים – כמו למשל הקלטות של המתלוננת שבהן היא מודה כי בדתה את הסיפור מלבה או כל דבר אחר היכול לסייע בבית המשפט – וכמובן שלעתים עדיף שהנאשם יעזוב את הבית גם אם פג תוקפו של צו ההרחקה, מכיוון שהנוכחות של הנאשם בבית עלולה לגרור תלונות שווא נוספות מהאישה.

אלימות במשפחה בהליכי גירושים

הליך גירושים יכול לעבור על מי מנוחות, אך עם זאת לא חסרים מקרים שבהם שני הצדדים דרוכים זה מול ז, ועל כן העניינים יכולים לצאת משליטה, לחצות קווים אדומים ואף להגיע למחוזות של שקרים ואף אלימות. כאשר מדובר באלימות במשפחה בעת גירושים, יכולים להיות לכך כמה וכמה פנים ומגוון מצבים בעייתיים.

מצב שבן הזוג שמבקש להתגרש או אחד מהילדים של בני הזוג סובלים תקופה ארוכה מאלימות כלשהי – פיזית, מינית, מילולית – במצב זה יש לעדכן תחילה את רשויות החוק ולהשיג צו הרחקה לצד הנוקט אלימות ולאחר מכן יש לעדכן את עורך הדין שמטפל בהליך.

מדובר במצב של החמרת היחסים בין שני הצדדים עד כדי כך שצד אחד מפנה אלימות כלפי הצד האחר כדי לדכא אותו ואף להשפיל אותו או כדי לנסות לשכנע אותו בדרך לא דרך לסגת מהדרישות שלו בהליך הגירושים. בכל מצב של אלימות בעת הליך הגירושים, יש לידע באופן מיידי גם את עורך דין משפחה המייצג וגם את רשויות החוק. רשויות החוק יפנו אנשי מקצוע כדי להרחיק את הצד האלים ולדאוג לביטחונו של הצד המותקף, ואילו עורך הדין משפחה כבר יידע כיצד לקדם את הליך הגירושים על מנת למנוע הישנות של מקרים נוספים. בכל אופן אין לשתוק ויש לדאוג לעזרה בהקדם האפשרי.

עוד בהיבט של אלימות והליך גירושים, אפשר למצוא כי בעת גירושים לא פעם מומצאים סיפורי כזב על אלימות במשפחה על מנת להטות את הכף, לשפר את תנאי ההסכם ולזרז את השפיטה בנושא. יש לדעת כי זו בצעד שלא ייעשה. גם אם המצב בין בני הזוג קשה, אין להמציא מקרה של אלימות במשפחה, מדובר בעבירה שיש לה משמעויות משפטיות חמורות. כמו כן יש לדעת שברגע שמעלילים, נכנסים להליך של חקירות ובדיקות, נדרשים להזמין עדים וכדומה. לכן אם הסיפור אינו אמיתי, הוא עשוי להיחשף ובעקבות זאת פני המצב עלול להיות לרעת המלעיז. כמו כן, ההשלכה החמורה ביותר של תלונת שווא על אלימות לכאורית היא פגיעה בילדים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
מגישים מועמדות לתפקיד בטחוני? ודאו שאין רישום משטרתי
במיוחד בגיל צעיר אנשים שאין להם רקע פלילי אלא מגיעים...
לחיות עם שמכם הטוב ללא כתם פלילי
כשאזרחים נורמטיביים רבים מוצאים את עצמם בתחנת המשטרה כשהם נקראים...
חשיבות פניה מוקדמת לעורך דין תאונות דרכים
מעורבות בתאונת דרכים מוכרת לרוב הנהגים במדינה. זהו אינו עניין...
עורך דין דיני משפחה
מקרים שונים בהם עולה הצורך להסתייע בעורך דין דיני משפחה
מקרה בו לא מדובר באמא ואבא לפי המודל המשפחתי המסורתי הסכם...
רגישות מקצועית מחויבת המציאות
עריכת ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי חשוב המעניק למישהו...
עסקאות נדלן - מה צריך לדעת?
קיימות עסקאות שונות אותן מבצע עוד נדלן, אחת מהן היא...
כל מה שחשוב לדעת על לשון הרע ברשתות החברתיות
לשון הרע ברשתות החברתיות היא תופעה שבה נפוצים מעשי תקיפה,...
רכישה או העברת דירה הלאה - איך עושים את זה נכון?
נדל"ן הוא מסוגי הנכסים המורכבים ביותר. בין אם מדובר על...