Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הקלות חדשות לסיוע בהתמודדות עם המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה

הקלות חדשות לסיוע בהתמודדות עם המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה

השגרה החדשה של תקופת הקורונה נראית כאילו הייתה מנת חלקנו מאז ומתמיד, אולם חלפה רק פחות משנה מאז פרצה הקורונה בסערה וטרפה את הקלפים בחייהם של רבים. כמעט ולא ניתן למנות היבט בחיינו עליו פסחה השפעת הקורונה. אחד ההיבטים הדרמטיים והמשמעותיים של המגיפה, אם לא המשמעותי שבהם, הוא ההיבט הכלכלי.

הקלות חדשות לסיוע בהתמודדות עם המשבר הכלכלי בתקופת הקורונה

השפעותיה של מגפת הקורונה יצרו מעין כדור שלג מתגלגל של פיטורים רחבי היקף או הוצאה לחל״ת ממושך, אשר הביאו לאחוזי אבטלה גבוהים ביותר, דבר שגרם למצוקה כלכלית לאזרחים רבים.

ירידה בשיעור המשרות הפניות ועליה בשיעור מבקשי העבודה

בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחודש אוקטובר 2020, ישנה ירידה חדה במספר המשרות הפנויות בישראל ביחס לשנים קודמות והיחס בין מספר המשרות הפנויות לבין מבקשי העבודה עומד על 1:10 כלומר – ישנם 10 מועמדים לכל משרה אחת פנויה.

העלייה באבטלה והירידה במספר המשרות הפנויות הביאו לירידה (ולעתים לעצירה מוחלטת) בהכנסות של משקי בית שלמים, ומשם סלולה הדרך לקושי לעמוד בהחזרי חובות, והיווצרותם של חובות חדשים, שהרי רוב התשלומים השוטפים לא נעצרו בתקופת הקורונה.

עלייה בהגשת בקשות לפשיטת רגל

המציאות החדשה של אבטלה ועלייה בחובות עלולה להמיט אסון כלכלי על חייהם של רבים. לכך מצטרפים נתונים חדשים המדווחים על עלייה דרמטית של הגשת בקשות לחדלות פירעון ולפשיטת רגל, ותחזיות שונות מנבאות כי חלק ניכר ממעמד הביניים בישראל יהפוך לקהל של חייבים פושטי רגל או חדלי פירעון.

ניסיון המדינה לסייע במצוקה כלכלית

משרדי המדינה השונים ערים למצוקה הכלכלית ההולכת וגוברת בקרב האזרחים, ולאחרונה פורסמו שורה של הקלות שמטרתן לסייע ליחידים ועסקים שנקלעו למצוקה כלכלית בשל משבר הקורונה.

עדיין לא מסתמן פתרון מדיני גורף למצוקה הכלכלית, ולכן גם אם יש בכך מעט כדי לסייע למי שהסתבך כלכלית עדיין כדאי להכיר את שורת ההקלות.

 

הסדר תשלומים מיוחד לחייבים בהוצאה לפועל

ביום 22 בספטמבר 2020 אישרה הכנסת שורה של תיקונים לחוק ההוצאה לפועל, שמטרתם לסייע לחייבים בהוצאה לפועל לפרוע את החובות אשר בגינם נפתחו להם התיקים בהוצאה לפועל. במסגרת התיקונים, נקבע הסדר מיוחד לתשלום חוב שגובהו עד 50,000 ש״ח. בהתאם לתיקון, החייב יידרש  לשלם את חובו בתקופה של עד 24 חודשים, לצד תשלום ריבית מופחתת ב- 50% לעומת השיעור המקורי ללא ההסדר, ובלבד שהחייב שילם את התשלום הראשון בתוך 45 ימים מהמועד שנדרש לכך. כל עוד החייב ישלם את התשלומים כסדרם, לא יינקטו נגדו הליכים נוספים וכן לא יתווסף לחוב שכר טרחה נוסף. צעד זה אשר פורס את החזר החובות לתקופה ארוכה יותר ומפחית את צבירת הריבית, מקל משמעותית על החזרי חובות למי שכבר חייב בהוצאה לפועל.

מתווה חנינות להקלה בקנסות

נשיא המדינה ושר המשפטים הכריזו לאחרונה על מתווה חנינות ייחודי לבעלי חובות בגין קנסות, שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המאבק בנגיף הקורונה. אין מדובר בהקלה בקנסות שהוטלו בגין הפרת ההוראות למניעת התפשטות הקורונה, אלא בהקלה בקנסות אחרים, כסיוע למי שמצבו הכלכלי הורע בשל המאבק בקורונה. כמו במתווים קודמים מבית הנשיא, לא תינתן חנינה כללית גורפת וכל מקרה יישקל לגופו, לאחר קבלת חוות דעת מהגורמים המוסמכים בעקבות הגשת בקשת חנינה מסודרת.

אפשרות לדחיית תשלומים לחייבים בהוצאה לפועל 

בשל המצב הכללי במשק, אושרה ברשות האכיפה והגבייה דחיית תשלומים לחייבים בהוצאה לפועל. חייבים שלהם הסדרי תשלום במרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, וכבר החלו לשלם את חובם, יוכלו לדחות תשלומים שמועדם בין התאריכים 24 לספטמבר ועד לתאריך 15 בנובמבר.

איבדתם את מקום עבודתכם בעקבות הקורונה ונקלעתם למשבר כלכלי ולחובות שאתם מתקשים לעמוד בהחזרם? פנו לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לבחון את האפשרויות העומדות בפניכם להסדרת החובות.

הכותבת, עורכת הדין יהלי ברגר פלד עומדת בראש מחלקת חדלות פירעון, ייצוג חייבים ודיני עבודה במשרד חסון פרץ – עורכי דין.

יובהר, כי אין במידע שנימסר במדריך/כתבה/ מאמר המפורסם באמצעות חסון פרץ – עורכי דין, אשר ניתן כשירות וולונטרי לציבור, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד בעל מומחיות, ניסיון ו/או ידע בתחום המשפטי הרלוונטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר כי כל פעולה שתעשה על פי המידע הנאמר ו/או המוצג הינה על אחריות הגולש/המשתמש באתר בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הגולש/המשתמש וחסון פרץ עורכי דין ו/או מי מטעמם בין במישרין ובין בעקיפין וחסון פרץ עורכי דין ו/או מי מטעמם, אינם אחראים בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המוצג ו/או הנאמר באתר.

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...